Parkeren Linschoten: kijken door een wc-rolkokertje
In de decembervergadering staat de bereikbaarheid voor hulpdiensten in Linschoten weer op de agenda. Al ruime tijd worstelt het college met de parkeerdruk in onze pittoreske dorpskern. Vooral in het weekend, als de restaurants druk bezocht worden, lopen brandweer en ambulance vast in een parkeerdoolhof. Het zijn vooral de horecagasten die de druk verhogen. Door de week valt het reuze mee, blijkt uit een weekje rondgang.
Na eerste plannen uit 2022 en drie bewonersavonden komt het college nu eindelijk met een voorstel. En dat valt behoorlijk tegen. Er wordt door een wc-rolkokertje naar plekken gekeken waar parkeervakken aangelegd kunnen worden. Of de raad maar even een kleine 4 ton op tafel wil leggen voor realisatie van maar liefst 52 plekken. Daarbij is geen rekening gehouden met aantasting van het historische landschap en pittoreske dorpsbeeld, compensatie van groen dat opgeofferd wordt en de ruimte parkeermogelijkheden die net even buiten het plangebied gewoon voorhanden zijn.
![]()
Liefhovendijk
De Liefhovendijk geldt als een cultuurhistorisch waardevolle dijk. Met zijn karakteristieke rij knotwilgen en elzenhakhout vormt de oude waterkering de natuurlijke grens van het beschermde Landje van Cromwijk. Toch wil de gemeente ter hoogte van de voormalige Timotheusschool nieuwe parkeervakken aanleggen.
Nu parkeren bewoners half in de berm, waardoor de doorgang op de smalle dijk krap wordt. Om extra ruimte te creëren moeten de geplande parkeervakken meer in de berm worden aangelegd. Daarvoor is versteviging nodig, waarvoor een damwand in de dijk geslagen moet worden. Volgens critici tast die ingreep het historische karakter van de dijk aan en brengt het bovendien risico’s mee voor het bestaande groen. En dan mag het niet eens volgens het bestemmingsplan.
Daar komt bij dat de nieuwe parkeervoorzieningen volgens omwonenden overbodig zijn: bij de tot woningen verbouwde school staan regelmatig plekken leeg. Met betere onderlinge afspraken zou het parkeerprobleem volgens hen eenvoudig kunnen worden opgelost.
Het echte probleem aan de Liefhovendijk zit verderop. In de krappe bocht achter de voormalige slagerij blokkeren geparkeerde auto’s regelmatig de doorgang. Ondanks dat in de bocht een NP-vak is gemarkeerd. Hier is handhaving de oplossing.
![]()
Hoge Werf
Waar op de Liefhovendijk geen rekening wordt gehouden met het bestemmingsplan, zijn de voorstellen voor de Hoge Werf in strijd met de gemeentelijke Cultuurhistorisch Waardenkaart en de Bomenverordening. Volgens deze gemeentelijke nota’s is de Hoge Werf een ‘ensemble van karakteristiek geplaatste woningen aan een groen middenterrein en achterliggende tuintjes’ en is er sprake van waardevolle houtopstand en een monumentale boom. Dat houdt het college niet tegen om aan alle kanten het groen op te offeren om het blik voortaan haaks te laten parkeren. In oppervlakte wordt ruim een derde van het waardevolle groen ingeleverd, terwijl nergens in het plan is te vinden hoe dat verlies gecompenseerd wordt.
Dorpstraat
Aan de Dorpstraat vreest men vooral dat er te hard gereden wordt. Sommigen bewoners parkeren nu hun auto ‘strategisch’ op de stoep om de snelheid eruit te halen. Een parkeerverbod geeft dan wel ruim baan voor de brandweer, maar ook voor snelheidsmaniakken. Ze vinden dat het er niet veiliger op worden, want met het smalle stoepje stap je als bewoner zo op straat. Eenmaal op straat erger je je dan rot aan al die parkeerverbodsborden. Als die maar niet van de historische gevels afgereden worden.
Al met al heeft ruim drie jaar puzzelen slechts tot een zouteloos stuk geleid. Met als resultaat heel veel geld naar plek voor blik, zonder enige visie op hoe Linschoten z’n trotse status als Parel van het Groene Hart en – vooral – als fijne, veilige woonplaats voor de inwoners kan behouden.